Bakgrund
Elbilsflottan växer snabbt och rymmer en stor potential att fungera som energilager för elsystemet. Om alla personbilar i Sverige vore helelektriska, fulladdade och anslutna till elnätet skulle de kunna leverera energi motsvarande hela landets elförbrukning under 10–20 timmar.
Tidigare forskningsprojekt om V2X-teknik (Vehicle-to-Everything) har ofta haft fokus på V2H (Vehicle-to-Home), där bilen kan försörja en enskild fastighet med el, till exempel vid strömavbrott. Hur grupper av fordon kan samverka i större anläggningar, som till exempel bilanläggningar, är hittills relativt outforskat.
Vår lösning
Projektet undersöker hur grupper av elbilar kan fungera som en gemensam resurs för elnätet när de är inkopplade på samma plats. Vi använder bilanläggningar som testanläggningar, då de har flera fördelar:
- många nya elbilar med den senaste tekniken är samlade
- antalet bilar är ungefär detsamma över dygnet
- bilarna har en gemensam ägare med intresse i att bevara nybilsvärdet
- anläggningen kan dra nytta av flexibilitetstjänster och bidra till nätstabilitet
Resultatet ska bidra med kunskap om både tekniska lösningar och affärsmodeller för att använda elbilars batterier som en resurs till elnätet.
Projektets mål
Det övergripande målet är alltså att utreda hur större grupper av fordon, inkopplade i en (nästan) gemensam punkt i elnätet kan samverka för ökad nätnytta. Platserna skulle kunna vara parkeringen vid ett företag, en stormarknad eller en flygplats långtidsparkering men i det här projektet utgår vi från bilhallar. Vi kommer titta på nytta, nätpåverkan, nätformning, pilotanmläggning och policyer.
1. Nytta
- En systemlösning med V2X-teknik baserat på bilhallars förutsättningar och möjligheter
- Bedömning av potential för två bilanläggningar gällande hur stor kapacitet de kan erbjuda i stödtjänster.
- Utvecklad generaliserbar affärsmodell för systemlösningen i bilanläggningar
2. Nätpåverkan
- En teoretisk och experimentell analys av nätåterverkan
- Experimentella delen görs i lab på Lunds Tekniska Högskola i samarbete med Comsys och Kia
3. Nätformning
- En teoretisk och experimentell analys tas fram
- Experimentella delen görs i lab på Lunds Tekniska Högskola i samarbete med Comsys och Kia
4. Pilotanläggning
Underlag för att etablera en pilotanläggning baserad på projektets förslag på systemlösning
5. Policyer
Utreda och föreslå policyer för att utnyttja lagerbilars batterier som resurs hos bilåterförsäljare. Målet omfattar att tillgängliggöra batterierna med avseende på:
- ansvarsförhållanden/försäkring
- nybilsgaranti
- reglering gällande användningen av bilarnas batterier
Därför är det viktigt
Elbilar kan bli en resurs för elsystemet genom att deras batterier används när bilarna ändå står stilla. På så sätt kan effekttoppar jämnas ut, elnätet avlastas och en outnyttjad kapacitet tas tillvara. För bilanläggningar skulle det kunna vara en ny affärsmodell som är positiv både för deras egen verksamhet och för energisystemet.
Genomförande
Projektet genomförs i tre delar:
- Analys av bilhallar: Två bilhallars data om elanvändning, solelpotential och bilars batterikapacitet studeras. Lunds Tekniska Högskola utvecklar optimeringsmodeller för hur fordonen kan bidra till nätbalansering och elhandel.
- Test av dubbelriktade laddare (BiOBC): I Lund Tekniska Högskolas elkraftslabb testas hur dubbelriktade ombordladdare kan påverka svaga nät och samverka för att skapa ett eget nät. Comsys bidrar med trefasomvandlare och, om möjligt, kompletteras testerna med Kia-utrustning.
- Skalbarhet och policyer: Policyer och affärsmodeller utvecklas för att göra bilars batterier tillgängliga som resurs, med hänsyn till ansvar, garantier och försäkringar. Kriterier och beräkningsmodeller tas också fram för att andra aktörer ska kunna bedöma om deras anläggningar lämpar sig för systemlösningen.