Hur kan bilanläggningar bidra till ett starkare elnät?

Bilanläggningar kan bli en viktig resurs för elsystemet när elbilar används som tillfälliga energilager. I det här projektet undersöks hur tekniska lösningar, affärsmodeller och praktiska tester kan visa vägen för att minska effekttoppar, stabilisera nätet och bidra till ett mer robust och förnybart energisystem.
Jun 2025
Dec 2026

Bakgrund

Elbilsflottan växer snabbt och rymmer en stor potential att fungera som energilager för elsystemet. Om alla personbilar i Sverige vore helelektriska, fulladdade och anslutna till elnätet skulle de kunna leverera energi motsvarande hela landets elförbrukning under 10–20 timmar.

Tidigare forskningsprojekt om V2X-teknik (Vehicle-to-Everything) har ofta haft fokus på V2H (Vehicle-to-Home), där bilen kan försörja en enskild fastighet med el, till exempel vid strömavbrott. Hur grupper av fordon kan samverka i större anläggningar, som till exempel bilanläggningar, är hittills relativt outforskat.

Vår lösning

Projektet undersöker hur grupper av elbilar kan fungera som en gemensam resurs för elnätet när de är inkopplade på samma plats. Vi använder bilanläggningar som testanläggningar, då de har flera fördelar:

  • många nya elbilar med den senaste tekniken är samlade
  • antalet bilar är ungefär detsamma över dygnet
  • bilarna har en gemensam ägare med intresse i att bevara nybilsvärdet
  • anläggningen kan dra nytta av flexibilitetstjänster och bidra till nätstabilitet

Resultatet ska bidra med kunskap om både tekniska lösningar och affärsmodeller för att använda elbilars batterier som en resurs till elnätet.

Projektets mål

Det övergripande målet är alltså att utreda hur större grupper av fordon, inkopplade i en (nästan) gemensam punkt i elnätet kan samverka för ökad nätnytta. Platserna skulle kunna vara parkeringen vid ett företag, en stormarknad eller en flygplats långtidsparkering men i det här projektet utgår vi från bilhallar. Vi kommer titta på nytta, nätpåverkan, nätformning, pilotanmläggning och policyer.

1. Nytta

  • En systemlösning med V2X-teknik baserat på bilhallars förutsättningar och möjligheter
  • Bedömning av potential för två bilanläggningar gällande hur stor kapacitet de kan erbjuda i stödtjänster.
  • Utvecklad generaliserbar affärsmodell för systemlösningen i bilanläggningar

2. Nätpåverkan

  • En teoretisk och experimentell analys av nätåterverkan
  • Experimentella delen görs i lab på Lunds Tekniska Högskola i samarbete med Comsys och Kia

3. Nätformning

  • En teoretisk och experimentell analys tas fram
  • Experimentella delen görs i lab på Lunds Tekniska Högskola i samarbete med Comsys och Kia

4. Pilotanläggning

Underlag för att etablera en pilotanläggning baserad på projektets förslag på systemlösning

5. Policyer

Utreda och föreslå policyer för att utnyttja lagerbilars batterier som resurs hos bilåterförsäljare. Målet omfattar att tillgängliggöra batterierna med avseende på:

  • ansvarsförhållanden/försäkring
  • nybilsgaranti
  • reglering gällande användningen av bilarnas batterier

Därför är det viktigt

Elbilar kan bli en resurs för elsystemet genom att deras batterier används när bilarna ändå står stilla. På så sätt kan effekttoppar jämnas ut, elnätet avlastas och en outnyttjad kapacitet tas tillvara. För bilanläggningar skulle det kunna vara en ny affärsmodell som är positiv både för deras egen verksamhet och för energisystemet.

Genomförande

Projektet genomförs i tre delar:

  1. Analys av bilhallar: Två bilhallars data om elanvändning, solelpotential och bilars batterikapacitet studeras. Lunds Tekniska Högskola utvecklar optimeringsmodeller för hur fordonen kan bidra till nätbalansering och elhandel.
  2. Test av dubbelriktade laddare (BiOBC): I Lund Tekniska Högskolas elkraftslabb testas hur dubbelriktade ombordladdare kan påverka svaga nät och samverka för att skapa ett eget nät. Comsys bidrar med trefasomvandlare och, om möjligt, kompletteras testerna med Kia-utrustning.
  3. Skalbarhet och policyer: Policyer och affärsmodeller utvecklas för att göra bilars batterier tillgängliga som resurs, med hänsyn till ansvar, garantier och försäkringar. Kriterier och beräkningsmodeller tas också fram för att andra aktörer ska kunna bedöma om deras anläggningar lämpar sig för systemlösningen.
Projektnamn
EV2X – Framtidens Energiresurs
Projektparter
Aftén Bil / Bilbörsen / Comsys / Kia Sweden / Lunds Tekniska Högskola / PowerLynk
Finansieras med stöd från
Energimyndigheten genom FFI

Vill du veta mer om projektet?

Lorentz Tovatt
Lorentz Tovatt
Programchef Hållbar energi