Bakgrund
Det finns behov av kostnadseffektiva, robusta och flexibla lösningar för att ladda ett stort antal helt elektrifierade fordon. Samtidigt är dagens kunskap bristfällig när det gäller att möta dessa behov. Storskaliga laddinfrastruktursystem utvecklas huvudsakligen för platser längs riksvägar och Europavägar, med begränsad fokus på elektrifierad godstrafik vid logistikterminaler och minimalt för off-road-applikationer. Det här projektet siktar på att adressera utmaningar som lokal lagring, varierande effektbehov, och behovet av stegvis utbyggnad.
Syfte
Huvudsyftet är att skapa förutsättningar för effektiv elektrifiering av stora anläggningar med arbetsmaskiner och tunga transporter. Detta ska uppnås genom kvantitativ förståelse för hur laddinfrastruktur på stora arbetsplatser eller godsterminaler bäst planeras och används, både under övergångsfasen med delvis elektrifierade fordon och i det slutgiltiga skedet med helt elektrifierade fordon. Målet är att uppnå tillgänglighet och robusthet till lägsta möjliga kostnad.
Genomförande
Projektet är ett samarbete mellan Volvo Construction Equipment, Bring, Lunds Tekniska Högskola och Sustainable Innovation. Volvo Construction Equipment och Bring agerar som kravställare, medan Lunds Tekniska Högskola och Sustainable Innovation ansvarar för modellbyggnad och analyser.
Mål
Målet är att minska systemkostnaderna med 50%. Delmålen inkluderar specifikation av krav på laddinfrastrukturer för olika off-road-applikationer, skapande av matematiska modeller för analys av olika laddinfrastruktursutformningar, och en omfattande analys av potentiella systemlösningar för de specifika applikationerna. Slutligen ska projektresultaten demonstreras antingen virtuellt genom datorsimulering/animering eller i labbmiljö med en nedskalad version av nyckeltekniken.
Resultat
Förväntade tekniska resultat inkluderar kraftelektroniska lösningar med detaljer kring omvandlartyp (AC/DC, DC/DC med eller utan galvanisk isolation), modularitetsgränser, spännings-, ström-, effekt- och energinivåer, samt robusthet mot störningar/bortfall av matande elnät och kapacitet för återmatning/flexibilitetstjänster. Både Volvo Construction Equipment och Bring har uttryckt intresse för att genomföra fullskaliga demonstrationer inom sina verksamheter efter projektets avslut.