Bakgrund
Dagens laddinfrastruktur är i första hand anpassad för persontrafik, medan elektrifiering av tunga fordon vid logistikterminaler och i off-road-miljöer kräver nya lösningar. Detta är särskilt relevant när det gäller lokal lagring, varierande effektbehov och stegvis implementation.
Vår lösning
Projektet syftar till att skapa förutsättningar för effektiv elektrifiering av stora arbetsplatser och terminaler genom en kvantitativ förståelse för hur laddinfrastruktur bäst planeras och används, både under övergångsfasen med delvis elektrifierade fordon och i det slutgiltiga skedet med helt elektrifierade fordon. Fokus ligger på tillgänglighet och robusthet till lägsta möjliga kostnad.
Projektets mål
- Halvera systemkostnaderna för laddinfrastruktur
- Specificera krav för olika off-road-applikationer
- Utveckla matematiska modeller för infrastrukturdesign
- Genomföra en omfattande analys av olika laddinfrastrukturslösningar för specifika applikationer
- Demonstrera lösningar via simulering eller i labb med nedskalad teknik
Därför är det viktigt
Lösningar för tunga, elektrifierade fordonsflottor saknas i dagens system. Detta projekt möjliggör praktisk elektrifiering av logistiktunga områden, ett viktigt steg mot hållbara transporter i större skala.
Genomförande
Volvo Construction Equipment och Bring agerar som kravställare, medan Lunds Tekniska Högskola och Sustainable Innovation ansvarar för modellbyggnad och analyser.
Förväntade tekniska resultat inkluderar kraftelektroniska lösningar med detaljer kring omvandlartyp (AC/DC, DC/DC med eller utan galvanisk isolation), modularitetsgränser, spännings-, ström-, effekt- och energinivåer, samt robusthet mot störningar och bortfall av matande elnät. Resultaten ska också visa kapacitet för återmatning och flexibilitetstjänster. Både Volvo Construction Equipment och Bring har uttryckt intresse för att genomföra fullskaliga demonstrationer inom sina verksamheter efter projektets avslut.