Projektet har undersökt hur kunder i olika segment ställer sig till att anpassa sina uttag. Vi utforskade hur ekonomisk besparing, information och tjänster kan få kunderna att bli mer aktiva. Studiens resultat ger vägledning om hur information, service och erbjudanden bör riktas gentemot olika kundkategorier.
Resultat
Arbetet omfattade intervjuer med kunder inom olika segment. Segmenten inkluderade större kunder som industriföretag men även villakunder. Kunderna fick ta ställning till olika åtgärder som reducerade deras kostnader och gav mindre miljöpåverkan. Beräkningarna baserades på kundernas egna historiska uttagsmönster och tänkta framtida prismodeller. Som komplement till dessa dialoger genomfördes två workshops med projektets referensgrupp, samt en genomgång av andra genomförda eller pågående studier.
Lärdomar
Förnyelsebar elproduktion från vind och sol varierar av naturliga skäl mycket i effekt beroende på vilken tid man använder energi. När man installerar system som använder mer sådan energi blir det också intressant om kunder kan anpassa sitt eluttag och bli mer flexibla. Projektet undersökte hur mycket kunder kunde tänka sig att anpassa sig beroende på ekonomisk besparing. I dagsläget upplevs den ekonomiska besparingen som relativt liten för många kunder. För att få ett bredare genomslag kommer värdet av flexibilitet på elmarknaden behöva stiga. Det är först då vi kan räkna med att nya aktörer, affärsmodeller och teknik dyker upp.