Förstudie banar väg för flexibel kollektivtrafik i glesbygd

Hur kan kollektivtrafiken bli mer tillgänglig och hållbar i glesbygd? I den här förstudien på Färingsö förbereder vi för ett pilotprojekt om framtidens flexibla kollektivtrafik. Idén är att ersätta stora bussar som har få avgångar med flexibel efterfrågestyrd trafik.

Tillgången till kollektivtrafik i glesbygd är ofta begränsad. Turerna går sällan och alternativen blir få, vilket gör att många är beroende av bilen för att ta sig till jobb, skola och fritidsaktiviteter. I den här förstudien förbereder vi för att skapa en kollektivtrafik som styrs av behov istället för tidtabeller.

Förstudien ska ta fram en plan för hur en framtida pilot skulle kunna genomföras på Färingsö. Förstudien bygger vidare på tidigare arbete inom Färdplan Färingsö och ska under det kommande året:

  • analysera tekniska förutsättningar för eldrivna, autonoma fordon
  • undersöka hur efterfrågestyrd trafik (DRT) kan integreras i SL:s app
  • kartlägga lämpliga rutter, hållplatser och infrastruktur
  • identifiera tillstånds- och regelverksfrågor
  • analysera energieffektivitet och kostnader

Vi ser en stor potential i att kunna ersätta stora bussar som ofta går nästan tomma med nya flexibla lösningar. Den här förstudien är ett steg mot en verklig demonstration och förhoppningsvis ett skifte i hur kollektivtrafik i glesbygd fungerar.

Roland Elander, programchef Hållbar mobilitet

Målet är att skapa ett underlag för en framtida pilot där en stomlinje kombineras med mindre, eldrivna fordon som kan bokas vid behov. Genom att optimera resursanvändningen och erbjuda bättre service kan bilberoendet minska samtidigt som klimatpåverkan reduceras. Platsen som undersöks för pilotprojektet är Färingsö i Ekerö kommun.

Projektparter är Region Stockholm, Ekerö kommun, Taxi Stockholm samt Sustainable Innovation och projektet finansieras med stöd från Fordonsstrategisk Forskning och Innovaiton, FFI.

Mer information: