Bakgrund
Att eliminera dieselberoendet inom godsdistribution för att nå nära nollutsläpp till 2030 kräver att många aktörer deltar och agerar för att skapa omställningar som bryter ingångna fossilberoende paradigm och värdekedjor. Dessa behov sammanfaller med FFI-målen innovationer, forskning, affärsmodeller och elektrifiering av fordon i en systemlösning med branschöverskridande samverkan.
Om projektet
Projektet TED (Terminalladdning av Elektriska Distributionsfordon) är en unik systemlösning och affärsmodell för den fullt elektrifierade godsterminalen. Projektet modellerar, optimerar och projekterar en godsterminal med en helt elektrifierad flotta av distributionsfordon, lokal elgenerering med solenergi, lokal energilagring i batterier samt utbytet av energi med anslutande elnät. Projektet utvecklar också relaterade affärsmodeller.
Partners i samverkan
Projektets partners innebär unik samverkan mellan Lunds Tekniska Högskola, Stiftelsen IMIT, DHL Freight, Elonroad och Catena. Koordinator är Sustainable Innovation som driver Drive Swedens Business Model Lab med KTH och koordinerar FFI-projektet Fullelektrisk Godsdistribution som föregår detta projekt.