DynaHUBS nya affärsmodell och teknik räknar ut den smartaste rutten och optimerar kapaciteten för leveransen. DynaHubs innebär inte att ta in fler fordon i grannskapet utan använder sig av alla de fordon som redan åker dit, t.ex. folk som bor i området.
DynaHUBS tillhandahåller genom appen enkla mötesplatser som anpassar sig efter befintlig transportinfrastruktur och möjliggör växling mellan olika transportsätt, nedkortning av rutter och delning av kapacitet mellan fordon, varor och personer.
Eftersom DynaHUBS består av levande mekanismer förändras det dynamiskt efter trafikmönster, väderförhållanden, extrema situationer som naturkatastrofer eller katastrofer och framförallt efter användarnas behov.
Fältförsök
Det första fältförsöket genomfördes i Bryssel i juli 2017 där 31 användare genomförde 128 leveranser under 12-dagar. Efter detta genomfördes finjusteringar. Antalet leveranser i kombination med den positiva återkopplingen från slutanvändarna och därmed potentialen som en innovativ, urban logistiklösning, ledde till nästa steg.
Under hösten/vintern kommer en andra omgång av tester att utföras i Stockholm, Bryssel och Antwerpen. DynaHUBs-gruppen kommer här att sträva efter att locka ett ännu fler privatpersoner som vill testa detta.
Målsättning
Projektet syftar till att lösa ”the last mile problem”, att med hjälp av öppen innovation ta fram lösningar för hur leveranser de sista kilometrarna kan göras så effektiva som möjligt utan att öka antalet fordon, utsläpp och trängseln i våra städer.
Strategi
DynaHUBS ska fungera som en virituell plattform för att enkelt matcha stadens kapacitet för leveranser/transporter med efterfrågan från kunden. Om detta lyckas kommer lösningen så småningom att användas för andra typer av transporter och även för tjänster såsom bilpooler, samåkning, taxisamåkning etc. Metoden beräknas kunna minska de totala transportsträckorna med 20 – 40 procent och innebär därmed både kostnadsbesparingar och minskade utsläpp.
Konkret kan man via DynaHUBS:
- växla mellan olika transportslag
- avbryta onödiga transporter
- förkorta rutter
- fördela kapacitet mellan fordon, varor och människor
Dessa DynaHUBs anpassas dynamiskt efter användarnas behov, trafikmönster, väderförhållanden och extrema situationer såsom t.ex. naturkatastrofer.