Lärdomar från försök med delad arbetspendling i Borlänge

Med förhoppning om att minska utsläpp från transporter i Borlänge har ett försök med delad arbetspendling gjorts under året. Med stöd från lokala arbetsgivare och en klimatpsykolog testades en samåkningstjänst, resultaten pekar dock på att beteendeförändringen var svårare att uppnå än väntat

Under året fick anställda i Borlänge testa möjligheten att samåka med sina kollegor till jobbet. Anställda hos Borlänge kommun, SSAB, IKEA och Borlänge Energi deltog i försöket. Med transportsektorn som den största utsläppskällan både nationellt och i Borlänge, var förhoppningen att projektet skulle göra en betydande inverkan på klimatet. En klimatpsykolog studerade beteendemönster och motivationsfaktorer för att förstå utmaningarna med att byta från egen bil till delad pendling.

Under året fick anställda i Borlänge testa möjligheten att samåka med sina kollegor till jobbet. Anställda hos Borlänge kommun, SSAB, IKEA och Borlänge Energi deltog i försöket. Med transportsektorn som den största utsläppskällan både nationellt och i Borlänge, var förhoppningen att projektet skulle göra en betydande inverkan på klimatet. En klimatpsykolog studerade beteendemönster och motivationsfaktorer för att förstå utmaningarna med att byta från egen bil till delad pendling.

Trots ett rimligt antal anslutningar till tjänsten och erbjudanden om samåkning, resulterade projektet i ett mycket lågt antal genomförda resor. Det blev tydligt att det är en utmaning att motivera bilister att byta till delad pendling, särskilt när belöningen inte upplevs som tillräckligt stor jämfört med ansträngningen. Faktorer som sänkta bränslepriser, fria parkeringar och förändringar i kollektivtrafiken bidrog också till att minska motivationen för samåkning.

Vi tar med oss värdefulla insikter från detta projekt i vårt fortsatta arbete med hållbara transportlösningar och hoppas att erfarenheterna kan gynna framtida initiativ.