Elbilar som energiresurs – hur maximerar vi den nya tekniken för att stärka elsystemet?

Fem miljoner små kassakor som rullar runt på vägarna och avlastar elnätet så fort de står stilla. Det låter lite för bra för att vara sant, men snart kanske elbilarna både blir finansiella succéer och elsystemhjältar.

Hållbarhetsarenan i Almedalen

Detaljer

Datum: Tisdag 23 juni
Tid: 13.30 – 14.15
Arrangör: Sustainable Innovation
Lokal: Stora matsalen

Om eventet

Tekniken heter vehicle-to-x och handlar om att maximera användningen av elbilarnas batterier. Om vi lyckas koppla upp batterierna på nätet bidrar de med både effekt och systemnyttor. Det hjälper elsystemet samtidigt som det skapar intäkter till bilens ägare och snabbar på elektrifieringen – en win win win. Under detta seminarium går vi tillsammans med sektorns främsta experter till botten med hur vi får fart på tekniken. Vad krävs för att både laddinfrastruktur och bilar är redo för en storskalig introduktion av ”V2X”? Och hur kan både privatpersoner och företag dra nytta av det? Dessutom, hur stor är egentligen potentialen?

Medverkande

  • Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik och automation , Lunds Tekniska Högskola
  • Johanna Lakso, VD, Power Circle
  • Lena Kling, Avdelningschef Resurseffektivt Samhälle, Energimyndigheten
  • Lorentz Tovatt, programchef Hållbar energi, Sustainable Innovation
  • Anna Stenströmer, Hållbarhetschef, Arlandastad Group

Livesändning

Kontakt

  • Lorentz Tovatt / Sustainable Innovation / lorentz.tovatt@sust.se

———-