Hållbarhetsarenan

E-handel – en utmaning och en möjliggörare för ett hållbart samhälle.

E-handeln i Sverige ökar lavinartat. Under 2020 växte e-handeln med mer än 40 procent och 2025 förväntas de svenska hushållen skicka två miljoner paket varje dag. Men kan vi fortsätta nätshoppa med gott miljösamvete? Skulle framtidens e-handel hjälpa oss uppnå högt uppsatta samhällsmål?
Hållbarhetsarenan

Tid och plats

Datum: Måndag 4 juli
Tid: 13.00 – 13.45
Arrangör: Aster
Lokal: Teatersalongen
Förtäring: Nej

Om eventet

E-handel likställs ofta med konsumtion i debatten och målas upp som något negativt. Men e-handel är så mycket mer än konsumtionshets, reor och massreturer. Vi vill lyfta blicken och fokusera på de områden vi ser stor potential i att förändra med hjälp av e-handeln. Det är inte svartvitt – men e-handeln har en stor potential att hjälpa samhället i sitt omställningsarbete. 

ASTER (Alliance for Sustainable E-commerce) är ett Vinnova-finansierat initiativ som startades hösten 2021 och arbetar för att visa att Sverige kan gå först med en e-handel som är konkurrenskraftig och hållbar. ASTER jobbar tillsammans med över 65 aktörer inom e-handelsbranschen, offentlig sektor och akademi och kommer hålla i dagens spännande session. 

Sessionen kommer fokusera på ASTERs pågående projekt inom digitaliserat återbruk, branschöverenskommelsen för fossilfri leverans och datadriven stadsplanering.

Medverkande

Josephine Darlington, Projektledare ASTER
Anette Alm Gustafsson, Erikshjälpen
Tom Thörnblom, LYKO
Mats Fischerström, Nshift
Anna Björkman, ASTER
Arne Andersson, Svensk Digital Handel