Elbilar kan göra mer än att bara minska utsläppen vid körning. Med den framväxande tekniken vehicle-to-grid kan de även skicka tillbaka el till nätet och på så vis bidra till att minska effekttoppar och stabilisera energisystemet.
Peter Himmer, vd Kia Sweden» Nu ska vi se över möjligheterna att använda alla de elbilar som finns vid en laddpunkt hos våra återförsäljare. Idag står de stilla i en anläggning, tänk om vi istället kan nyttja deras batterier för att stötta elnätet. Det vore en win-win-win. Vi nyttjar resurser mer effektivt, vi stöttar energisystemet i Sverige och vi skapar en ny affärsmodell för återförsäljare. «
Det växande antalet elfordon utgör en potentiell resurs att fungera som ett energilager för elnätet. Om alla personbilar i Sverige vore helelektriska, fulladdade och anslutna via vehicle-to-grid-teknik, skulle de kunna lagra energi motsvarande hela Sveriges elförbrukning på 10–20 timmar.
Lorentz Tovatt, projektledare och programchef för Hållbar energi, Sustainable Innovation» Att inte förbereda för en framtid där dessa batterier nyttjas maximalt är i bästa fall en missad affärsmöjlighet och i värsta fall direkt dumsnålt. Med detta projekt vill vi bädda för en storskalig användning av vehicle-to-grid även hos andra aktörer än klassiska villaägare. Lyckas vi så kommer det att öppna en otrolig potential. «
Projektet kommer bedrivas på två nivåer, tekniskt och samhällsvetenskapligt. På den tekniska nivån kommer vi att studera, modellera och bygga kunskap om de faktiska elektroniska förutsättningar som ligger till grund för användningen av vehicle-to-grid för grupper av bilar. Parallellt kommer affärsmodeller och nya policyer som kan underlätta att utvärderas.
Mats Alaküla, professor på Lunds Tekniska högskola» Vi vet redan idag en hel del om hur enskilda bilar kan bidra till elsystemet. Men nu vill vi titta närmare på just grupper av bilar. Det är intressant då de kan bidra med större effekt och dessutom ofta står parkerade där det redan finns en anslutningspunkt med hög kapacitet. «
Sustainable Innovation kommer leda projektet och Lunds Tekniska Högskola står för forskningsdelen. Kia Sverige deltar tillsammans med två Kia-återförsäljare, Aftén Bil och Bilbörsen som båda har stora bilanläggningar. Comsys bidrar med teknisk hårdvara och PowerLynk ansvarar för affärsutveckling.
Lennart Skogh, PowerLynk» Vehicle-to-grid är en teknik som kommer leda till enorma samhällsnyttor men även stora möjlighter till affärsutveckling för befintliga bolag och helt nya affärsmodeller för nya bolag. Det känns spännande och meningsfullt att vara med i början på en teknisk resa som än så länge bara är i sin linda. «
Projektet kommer att pågå i ett och ett halvt år och finansieras med stöd från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI.