Fler köper elbilar om man räknar på hela ägandekostnaden


En ny studie publicerad av Jens Hagman, Sofia Ritzén och Jenny Janhager Stier vid KTH, visar att av 980 identifierade nybilsköpare utförde 58 procent ingen beräkning av den totala ägandekostnaden innan köp.

Konsumenternas ofta irrationella beteende kan ses som intressant i förhållande till de nya fordonstyper som nu lanseras, exempelvis batterifordon. I en studie som genomfördes 2015 visade Jens Hagman att en helt eldriven BMW i3 visserligen var 41 procent dyrare i inköpspris än en bensindriven Volvo V40 T4 men att den totala ägandekostnaden var densamma efter bara tre års tid.

2016 utgjorde de rena elbilarna mindre än en procent av det totala antalet nyregistreringar i Sverige. Givetvis påverkar faktorer som räckvidd och laddinfrastruktur också i hög grad vilken typ av bil man väljer, men elbilars höga inköpspris brukar lyftas fram som ett hinder för massutbredning.

Jens Hagman är projektledare på Sustainable Innovation och forskare på KTH.

Läs hela artikeln i NyTeknik…

Läs fullständig artikel i American Journal of Industrial and Business management…

 

Kontakt 

Jens Hagman, jens.hagman@sust.se, 070-665 7579